Zorg - Bibliotheek

Naar de rubriek: Zorg | Bibliotheek | Tandemlezen | Zwembeleid | AVI

Boekenlijst zorgbib 

ADHD
-ADHD (de complete gids voor kinderen en volwassenen)
-Een wervelkind (ADHD)
-Kleuterbrochure hyperactiviteit bij jonge kinderen
-Mama, mijn hoofd is zo vol
-Zit nu eens even stil (omgaan met ADHD)


ALLERLEI
-Dwarsliggers in de klas
-Ga ik dood als ik 12 ben ? (progeria)
-Het meisje dat vergeet (Leven zonder geheugen)
-Hoe breng ik mijn kind en mezelf structuur bij
-Juf, mag ik overvaren ? (schoolrijpheid)
-Kinderen die stotteren
-Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
-Kinderen met ernstige problemen
-Miko gaat vooruit. Een verhaal over een rendier met DCD.
-Mijn kind heeft DCD
-Onvergetelijk (Geheugentraining voor kinderen vanaf 8 jaar)
-Stotterkit (Stotteren, hoe werkt het bij jou?)
-Tel dan eerst even tot 10 (voorkomen van agressief gedrag)
-Wat zit er achter de wolken ? (leidraad voor filosoferen met kinderen)
-Jij kan beter (Als je kind een onderpresteerder is.)
-De gehoorstoornis-survivalgids
-Brain-gym in de praktijk ( energetische oefeningen voor kinderen met leerproblemen )

AUTISME
-Autisme (een handicap met vele gezichten) 2 boekjes
-Autisme verteld (verhalen van anders zijn)
-Autisme-wijzer 2 boekjes
-Dag vreemde man (over partners met autisme)
-Ik en autisme (thuis en op school)
-Syndroom van Asperger(een antwoord op 101 vragen)
-Wijzer onderwijs (autisme)
-Ze noemen mij Gabriel. (Opgroeien met ernstig autisme)


DEPRESSIE
-Kinderen en depressie
-Weet je, het blijft niet altijd zo.


DIDACTIEK
-Attitudes evalueren
-De genietbare school (reilen en zeilen in de basisschool)
-De opvang en het onderwijs aan jonge kinderen
-Drama in de lagere school (bronnenboek voor muzische vorming:10-12 jaar)
-Drama in de lagere school (bronnenboek voor muzische vorming:6-8 jaar)
-Drama in de lagere school (bronnenboek voor muzische vorming:8-10 jaar)
-Een boek voor twee (strategieën voor begrijpend lezen via peer tutoring)
-Emotionele intelligentie
-Gezondheidslessen e-bug (lessenpakket gelinkt aan de eindtermen 9-12 jaar)
-Groei-en leerlijnen in de kleuterschool
-Handleiding Toeka
-Hasta Peru 2015 (DVD met reportages rond de millenniumdoelstellingen)
-Hoe coach ik mijn klas?
-Kleine ontwikkelingspsychologie deel I en II de schoolleeftijd
-Kleuters met extra zorg
-Kleuters met sociaal-emotionele problemen: aanpak
-Leerlingen evalueren in de basisschool
-Leren (Een antwoord op 101 leervragen)
-Lezen om te weten (werken met informatieve boeken in de basisschool)
-Meetkunde (praktijkgids voor de basisschool)
-Observeren om te werken aan rekenvoorwaarden bij kleuters
-Onderwijskunde
-Ontwikkelingsstoornissen bij leerlingen(specifieke begeleiding door de docent)
-Opvoeden in de klas (wegwijzer voor leerkrachten)
-Over Galliërs en managers (intercultureel leren)
-Puzzel je slim(praktijkboek voor zorgbrede aanpak bij kleuters)
-Rekenen of remediëren :droom of haalbare kaart (2X)
-SOEMO kaarten
-Succesvol leiding geven aan onderwijsinnovaties
-Taakgericht taalonderwijs .Een onmogelijke taak?
-Taaldidactiek aan de basis.
-Trainingen op andere sociale vaardigheden
-Verdriet en troost bij kinderen(met de basisschool gedenken wie gestorven is)
-Wetenschapsonderwijs in de basisschool


DYS…
-De dyslexiesurvivalgids
-Dyslectisch…en dan ?
-Dyslexie en dyscalculie
-Een O om in te bijten (dyslexie)
-Mijn kind heeft dyscalculie
-Mijn kind heeft dyslexie
-Omgaan met een dysfatisch kind
-Ontwikkelingsdysfasie ( Een stoornis die meer aandacht dan namen verdient. )
-De dyslexiesurvivalgids
-De dyscalculiesurvivalgids

FAALANGST
-Ik kan dat niet!” zegt mijn kind (faalangst)
-Ik en faalangst

GILLES DE LA TOURETTE
-Hallo, ik ben Tom! (een kind met Gilles de la Tourette vertelt zijn verhaal)
-Kinderen met het syndroom van Gilles de la Tourette en het onderwijs


HOOGBEGAAFDHEID
-Het drama van het begaafde kind
-Hoogbegaafde kinderen, op school en thuis
-Ik en hoogbegaafdheid (inzicht in jezelf)
-De hoogbegaafdheidsurvivalgids

INFORMATIEVE REEKS VOOR KINDEREN
-Babyzaadjes (waar komen kinderen vandaan?)
-De koning van het ziekenhuis (ziekenhuisverblijf)
-Dood zijn, hoelang duurt dat? (de dood)
-Gebruikt de juf drugs? (drugs)
-Hoe kan ik koning worden? (beroepen)
-Hoeveel kost een olifant? (dierentuin)
-Jaap de krokodil (tandhygiëne)
-Kan ik trouwen met mama? (relaties)
-Kunnen dokters ziek worden? (ziekenhuis)
-Lusten koeien melk? (boerderij)
-Mag je zelf een mama en een papa kiezen? (adoptie)
-Voor de eerste keer (verkeersslachtoffers)
-Waaien de duinen nooit weg? (zee)
-Waarom draagt de rechter een jurk? (rechtspraak)
-Waarom is de paashaas geen hond? (feesten)
-Waarom warmen sporters zich op? (vrije tijd)
-Waarom was je je handen? (jezelf verzorgen)
-Waarom zijn belastingen duur? (geld)
-Wat doet de juf op zondag? (school)
-Wie is de baas van de zuidpool? (politiek)
-Word je van tv-kijken groot? (televisie)
-Pest jij ook ? (pesten)
-Plassen draken ook ? (bedplassen)
-Luuk de luis (haarhygiëne)

KLEUTERS en 1e GRAAD
Reeks : Kijk en beleef
1 Heimwee 2 Vriendschap
3 Verantwoordelijkheid 4 Ruzie
5 Plagen 7 Eerlijk zijn
8 Doodgaan 9 Teleurstelling
10 De juf gaat trouwen 12 Mama krijgt een baby
15 Weerbaar zijn (Dat vind ik niet leuk.)
13 Doorzetten 16 Jaloers zijn
17 Scheiding 18 Kiezen
19 Geduld hebben 20 Van fouten kun je leren
21 Boos zijn 22 Verveling
23 Verliefdheid 24 Durven
25 Verhuizen 26 Samenwerken
27 Dat lust ik niet 28 Ik kan niet slapen
29 Anders zijn(2 ex.) 30 Jezelf presenteren
31 Misbruik 32 Aardig doen
44 Bang zijn 46 Plagen

-Aanpak kleuters met sociaal-emotionele problemen (zie ‘Didactiek’) 

MISHANDELING/GEWELD/MISBRUIK
-Een groot geheim in een klein hoofdje (seksueel misbruik) 3 ex.
-Een titanic vol kinderen
-Eerste hulp bij geweld
-Geweld? Voor geen geld! (kleuters +1e graad)
-De worm en de vogels (aan het langste eind trekken) 1 in Ninde 1 hier
-Het biggetje en het varken (verschillende reacties bij angst) 1 in Ninde 1 hier
-De mol en de aapjes (hoe reageren als iemand stoort) 1 in Ninde 1 hier
-De kamelen en de dromedaris (aanvaarden van verschillen) 1 in Ninde 1 hier
-De kater en het muisje (hetzelfde willen) 1 in Ninde 1 hier
-Wolven tegen wolven (1 in Ninde 1 hier)
-Ik heb geen thuis (Het levensverhaal van een mishandeld kind)
-In vertrouwen genomen (2 ex.)
-Jij mag niet meedoen (agressie tussen kinderen anders bekeken)
-Jongeren en drugs
-Kindermishandeling
-Mishandeling door kinderen
-Verborgen verdriet (naar een globale aanpak van seksueel misbruik in de Kerk )
-Kleintje of het grote geheim (kindermisbruik, om kind weerbaarder te maken)
-Blijf met je pootjes van mij af.

PESTEN
-Er zit een schat verborgen in jezelf
-Ik ga weer graag naar school
-Klaas en de 3 pestkoppen!
-Pest jij ook?
-Pesten (Een preventiepakket voor het onderwijs)
-Pesten gedaan ermee!
-Pesten stoppen stap voor stap.(De No Blame -aanpak in theorie en praktijk in de basisschool)
-Pesten wat vind jij? Een informatieboek met veel overlevingstips
-Pesten. Wat is het, wat doe je eraan? (Jonge kinderen pesten elkaar)
-Provinciaal project pesten +welbevinden (toelichting bij werkwijze in de school)
-Pest jij ook ?
- Jef en Lien

SCHRIJFMOTORIEK
-Met de pen in de hand (voorwaarden voor vlot schrijven)
-Onleesbaar (kinderen met schrijfmotorische problemen in de klas)

SOCIO-EMOTIONEEL
-Als het socio- emotioneel moeilijk gaat (+ interventies)
-Benjamin
-Buurman Reus niet meer nooit meer
-De ander en ik.(Werkboek sociale vaardigheden)
-De oma van Jules
-De operatie van Kleine Olifant
-Een vrolijke drukte (over menstruatie)
-Het boekje van Tim (afstaan van organen)
-Ik ben nummer 13 (verdriet, eenzaamheid, vriendschap/+ handleiding) 2 ex.
-Ik en mijn herinneringen
-Ik woon in twee huizen (vanaf 4 jaar scheiding)
-Kikker en het vogeltje
-Kinderen …en scheiden
-Kinderen en … hun rol als bemiddelaar
-Kinderen en omgaan met waarden en conflicten
(stappenplan/praktijkboek/onder-midden-bovenbouw)
-Kinderen en…van schoolplein tot speelplaats (2 ex.)
-Kinderen helpen bij verlies
-Kinderen…en dood , rouwen en troosten
-Kinderen…en levensbedreigende ziekte
-Kinderen…en omgaan met conflicten (praktijkboek/onder-midden-bovenbouw)
-Krokodillentranen (gevoelens)
-Leven in éénoudergezinnen
-Maarten heeft twee mama’s (holebi)
-Mijn super familie (een boek vol gezellige drukte)
-Papa woont in een ander huis (scheiding)
-Tweelingboeken (verschillen tussen mensen+gevolgen) +handleiding
-Een domme zet (rijk/arm)
-Verstoppertje (illegale kinderen)
-Twee druppels water (verborgen handicap)
-Rare sprongen (jongen doet graag ballet Wat nu?)
-Vrienden in overvloed (stimuleren van sociaal gedrag)
-Wat kun je doen als je te snel boos bent (een help -oefenboek voor kinderen)
-Wat kun je doen als je verkeerde gewoontes hebt (een help -oefenboek voor kinderen)
-Weg van mij (werkboek voor kinderen die achterblijven na zelfdoding)
-Zo gaan Roos en Tom met elkaar om (Sociale vaardigheidstraining kl.-2 lj.)
-Zo geen Sarah en Jerom met elkaar om.(Sociale vaardigheidstraining 3-6 lj.)
-HSP Vlaanderen ‘de cocon’ nieuwsbrief
-Blijven ze nog lang ? ( prentenboek rond scheiding en co-ouderschap )
-Ik heb een geheim (goede en slechte geheimen)
-Ik ben verdwaald (verdwaald zijn en wat te doen)
-Jonkie en Oudje ( prentenboek over vriendschap, ouder worden en afscheid nemen)
-De mama’s van Sterre (kinderen van holebi’s)
-De visjes van Océane(zelfdoding, voor kleuters)
-Benjamin ( dood van babybroertje )
-Mijn kind is hooggevoelig.(Wegwijzer voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.)

WEERBAARHEID
-Groeipijnen in sociaal contact
-Kinderrechten . Dat recht heb ik!
-Uw kind en weerbaarheid